In samenwerking met admin 11:12 Uncategorized

Voorop in verantwoord gebruik van AI in de zorg

Jessica Workum en Mandy Aalderink

Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis loopt voorop in Nederland als het gaat om de inzet van AI in de organisatie. Hierin wordt onder andere nauw samengewerkt met het Universitair Medisch Centrum Groningen. Daarbij werken we met één belangrijk uitgangspunt: AI moet verantwoord en effectief worden toegepast, waarbij we anticiperen op de toekomst. De veiligheid en privacy van de patiënt staat voorop, zo legt Mandy Aalderink, programmamanager AI uit.

“Binnen het ETZ wordt momenteel ingezet op met name de generatieve AI-toepassingen”, vertelt Aalderink. “Hier ligt de grootste potentie om de administratielast binnen het ziekenhuis te verlagen, want daar ligt wel een groot probleem binnen de zorg. We moeten steeds meer doen, met steeds minder mensen. AI kan daar bij
helpen, maar ik wil wel benadrukken dat dit niet op zichzelf kan staan. AI is een onderdeel van de oplossing, maar zeker niet de enige oplossing voor het probleem
waar we tegenaan kijken in de zorg.”

Dat is ook hoe Jessica Workum, intensivist en AI specialist, ernaar kijkt. “AI kan bijvoorbeeld antwoorden genereren op vragen van patiënten of een dossier
samenvatten om op een efficiëntere manier een volledig beeld van een patiënt te krijgen. Let wel: een conceptantwoord, er zal altijd een zorgverlener naar het
antwoord kijken voordat dit verzonden wordt. Deze tekst wordt gevormd met informatie uit het EPD. Je kan bijvoorbeeld denken aan een antwoord op de vraag van
een patiënt op wat de dosering van een voorgeschreven medicijn ook alweer was. We ontvangen binnen het ETZ meer dan 10.000 berichten per maand van patiënten,
dat legt een enorme druk op de medewerkers die dit allemaal moeten verwerken en beantwoorden. Wanneer er dan al een conceptantwoord klaarstaat, kan dat
bijdragen aan lastenvermindering.”

Voordat een zorgverlener toegang krijgt tot deze toepassing, moet deze wel een e-learning volgen. “Weten waarvoor de techniek wel werkt en ingezet wordt, maar ook waar deze niét voor werkt is erg belangrijk. Dat zorgt voor kennis en daarmee bekwaamheid, en het kan ook naar de patiënt toe worden uitgelegd”, zegt Workum. Deze kennis houdt het ETZ niet alleen intern, maar de AI-experts delen hun kennis ook op congressen of aan landelijke beleidstafels.

Toekomstmuziek
Buiten de directe zorgprocessen gaat het ook hard met de inzet van AI-toepassingen, zo kan een microfoon al meeluisteren met een gesprek en kan AI daar samenvattingen van maken of zelfs opvolgacties uiteen zetten. “Voor veel plekken binnen het ziekenhuis zou dit ideaal zijn, maar ook binnen de huisartsenzorg kan ik mij voorstellen dat dit veel tijd en energie zou schelen”, vertelt Aalderink. “Ambient listening, zoals deze techniek ook wel genoemd wordt, is een toepassing van AI waar we reikhalzend naar uitkijken. Het moet wel verantwoord en effectief kunnen worden toegepast. Dat
maakt het nog toekomstmuziek, maar het kan zeer snel gaan in de AI-wereld. Dat hebben de afgelopen twee jaar wel bewezen.”

(Visited 1 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten