In samenwerking met admin 11:15 Business to Business, Zorg, Life Sciences & Health

Verbeterde toegankelijkheid en kortere wachttijden in de plastische chirurgie

Anton Kerver

De afgelopen jaren waren de wachttijden voor plastische chirurgie vaak een uitdaging. Anton Kerver, plastisch chirurg, vertelt hoe de afdeling in korte tijd grote stappen heeft gezet om de wachttijden te verkorten en de toegankelijkheid voor patiënten te verbeteren.

“We hebben in het verleden vrij lange wachttijden gehad, maar we zijn druk bezig geweest om deze korter en acceptabel te maken,” vertelt Kerver. “Zo hebben we
de planning aangepast, zodat we ruimer in het personeel zitten, en we verwijzen door naar specifieke chirurgen voor specifieke problemen.”

Gerichte doorverwijzing naar specialisten
Binnen de afdeling Plastische Chirurgie zijn specifieke aandachtsgebieden toegewezen aan plastisch chirurgen. Deze specialisatie helpt patiënten meteen bij de juiste behandelaar terecht te komen, waardoor de zorg vlotter verloopt. Enkele aandachtsgebieden die wij bijvoorbeeld aanbieden zijn hand en pols, borstchirurgie, post bariatrie (huid overschot na afvallen), zenuwchirurgie, complexe reconstructies en cosmetiek.

“Dat gaan we ook publiceren op de website,” zegt Kerver. “Zo worden patiënten via onze poli automatisch de goede richting op gezet, wat de behandeling veel sneller laat verlopen.”

Kortere wachttijden en behandeling dichtbij huis
De inspanningen hebben geresulteerd in kortere wachttijden, waarmee patiënten sneller geholpen kunnen worden. “Voor de meeste behandelingen zitten we nu met een wachtlijst van zo’n vier weken. Dat lijkt niet meer op hoe het vroeger was. Patiënten kunnen momenteel zeer snel terecht”, vertelt een tevreden Kerver.

Deze verbeteringen zorgen er ook voor dat patiënten
niet langer buiten de regio behandeld hoeven te
worden. “Je kan nu dicht bij huis terecht.”

Direct contact en toegankelijkheid voor huisartsen
Om de samenwerking met huisartsen te versterken, zijn er drie manieren waarop zij contact kunnen opnemen met de afdeling Plastische Chirurgie:
1.Reguliere verwijzing: Huisartsen kunnen patiënten doorverwijzen zoals gebruikelijk.
2.Mailcontact: Huisartsen kunnen een adviesvraag indienen, waarop de afdeling snel per mail reageert.
3.Telefonisch overleg: Voor korte vragen kunnen huisartsen direct bellen, waardoor snel advies gegeven kan worden.

“Als een huisarts ergens over twijfelt, is het goed om te bellen zodat we het snel kunnen afhandelen,” legt Kerver uit. “Dat is sneller dan iemand hiernaartoe sturen om er dan achter te komen dat de patiënt bij de verkeerde dokter zit.”

Hand-pols expertise binnen de regio
De afdeling Plastische Chirurgie van het ETZ kan zeer veel behandelingen bieden. Zo heeft het ETZ meerdere specialisten voor complexe hand- en polschirurgie. Ook worden nieuwe technieken als gewrichtsvervangende chirurgie voor duimbasis artrose steeds vaker ingezet.

Een belangrijk voordeel voor behandelingen in het ETZ is de nauwe samenwerking met handtherapeuten binnen het eigen ziekenhuis. “We kunnen patiënten na een operatie snel doorsturen naar een handtherapeut in het ziekenhuis, en omgekeerd kunnen zij snel bij ons aankloppen als er een complicatie of vraag is,” aldus Kerver.

Door gerichte doorverwijzingen, kortere wachttijden en verbeterde toegankelijkheid zijn de drempels voor zowel patiënten als huisartsen verlaagd. “De toegang tot de
plastische chirurgie is aanzienlijk verbeterd,” besluit Kerver. “De wachttijden zijn korter en we zijn makkelijker bereikbaar.” Huisartsen worden aangemoedigd om indien nodig voor overleg contact op te nemen, zodat het zorgtraject soepel verloopt

(Visited 1 times, 1 visits today)
Facebook
Twitter
LinkedIn
Sluiten